Προπέλες

Εκεί που η ισχύς μετατρέπεται σε επιδόσεις

Είναι δύσκολο να παραβλέψει κανείς το πόσο σημαντικό είναι να διαθέτει ο κινητήρας του σκάφους του τη σωστή προπέλα, είτε πρόκειται για έναν απαιτητικό επαγγελματία είτε για έναν ερασιτέχνη που βολτάρει με το σκάφος του για αναψυχή το Σαββατοκύριακο.

Η προπέλα σας είναι το σημείο συγκέντρωσης όλων των υπολοίπων παραμέτρων. Εκεί που η τεχνολογία συναντά το νερό. Εκεί που η ισχύς μετατρέπεται σε επιδόσεις.

Η κατανόηση των βασικών σημείων της επιστήμης που διέπει την σχεδίαση μίας προπέλας, θα σας βοηθήσει στο να καταλάβετε το πόσο σημαντική είναι ώστε να επιλέξετε την κατάλληλη προπέλα Mercury που θα καλύπτει όσο το δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες σας και θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας στο νερό. Και όλα αυτά για μία πλουσιότερη και πιο ικανοποιητική εμπειρία πλεύσης.

Mercury Propellers LU 1C 

QS-Propellers-ByMercury

 


 

Το πρώτο βήμα για να κατανοήσουμε τις προπέλες και πως αυτές λειτουργούν είναι η αναγνώριση των βασικών τους χαρακτηριστικών.

Charasteristics-Fig1-GR

A: Άκρο πτερυγίου (blade tip)

Το άκρο βρίσκεται στην μέγιστη απόσταση που μπορούμε να μετρήσουμε από το κέντρο του αφαλού της προπέλας προς το τελείωμα ενός πτερυγίου. Το άκρο διαχωρίζει την προπορεύουσα (leading edge) από την επιπορεύουσα ακμή (Trailing edge).

B: Προπορεύουσα ακμή (Leading edge)

Η προπορεύουσα ακμή είναι το τμήμα του πτερυγίου που είναι πιο κοντά προς το σκάφος και κατά συνέπεια εκείνο το τμήμα που πρώτο «κόβει» το νερό. Εκτείνεται από το κέντρο (αφαλό) της προπέλας έως το άκρο του πτερυγίου Α (blade tip).

C: Επιπορεύουσα ακμή (Trailing edge)

Η παραπάνω ακμή είναι αυτή που βρίσκεται μακρύτερα από το σκάφος και είναι ουσιαστικά η ακμή από την οποία φεύγει και απομακρύνεται το νερό. Εκτείνεται από το άκρο (tip) έως το κέντρο της προπέλας (κοντά στον δακτύλιο καυσαερίων στις προπέλες οι οποίες εξάγουν τα καυσαέρια από το εσωτερικό τους - Through Hub).

D: Χείλος (Cup)

Μία μικρή καμπύλη ή χείλος στην προπορεύουσα ακμή (trailing edge) του πτερυγίου, που επιτρέπει στην προπέλα να «κρατήσει» περισσότερο το νερό επάνω στο πτερύγιο για να μην αυξηθεί η ολίσθηση. Συνήθως προσθέτει από ½΄΄ (12,7mm) έως 1΄΄ ίντσα (25,4mm) βήματος στην προπέλα.

Ε: Εμπρόσθια πλευρά πτερυγίου (πρόσωπο-Blade Face)

Η πλευρά του πτερυγίου που κοιτάει πίσω προς τη θάλασσα, (όχι προς την πλώρη) γνωστή και ως πλευρά θετικής πίεσης του πτερυγίου.

F: Οπίσθια πλευρά πτερυγίου

Η πλευρά του πτερυγίου που κοιτάει προς την πλώρη του σκάφους, γνωστή και σαν πλευρά αρνητικής πίεσης (υποπίεσης η αναρρόφησης) του πτερυγίου.

G: Έδραση πτερυγίου (Ρίζα-Root)

Είναι το σημείο στο οποίο κάθε πτερύγιο ενώνεται με το σώμα (εξωτερικό κυλινδρικό τμήμα-σωλήνα) της προπέλας.

Η: Εσωτερικός δακτύλιος (αφαλός – Inner hub)

Για να αποσβένονται οι κραδασμοί αλλά και για να αποφευχθεί η καταστροφή του προπελοφόρου άξονα και του κιβωτίου ταχυτήτων λόγω υποθαλάσσιας κρούσης ο εσωτερικός δακτύλιος (που έχει κυλινδρικό σχήμα) είναι τριμερής. Εξωτερικά είναι μεταλλικός, ενδιάμεσα ελαστικός -και εσωτερικά πάλι μεταλλικός στο θηλυκό πολύσφηνο (καρέ) που συνεργάζεται με τον προπελοφόρο - προστατεύοντας τόσο τα παραπάνω εξαρτήματα όσο και την ίδια την προπέλα. Ο εσωτερικός δακτύλιος περιέχει το ειδικά σχεδιασμένο σύστημα της Mercury με ελαστικό σώμα Flo-Torq ή Flo-Torq II Delrin®. Το μπροστινό άκρο του εσωτερικού δακτύλιου αποτελεί την μεταλλική επιφάνεια που μεταδίδει την ώθηση μέσω του αφαλού εμπρόσθιας ώθησης προς τον προπελοφόρο άξονα και κατ’ επέκταση και στο σκάφος.

Ι: Εξωτερικός δακτύλιος (Outer Hub)

Ο εξωτερικός δακτύλιος υπάρχει μόνο στις προπέλες που τα καυσαέρια εξέρχονται μέσα από αυτές. Η εξωτερική πλευρά του παραπάνω δακτυλίου (με μορφή κυλινδρικού σωλήνα) είναι αυτή επάνω στην οποία στηρίζονται τα πτερύγια και έρχεται σε επαφή με το νερό. Η εσωτερική του πλευρά είναι σε άμεση επαφή με την δίοδο εξαγωγής των καυσαερίων Μ (εξάτμιση) και με τα νεύρα J (αντηρίδες) που συνδέουν τον εσωτερικό με τον εξωτερικό δακτύλιο.

J: Αντηρίδες (νεύρα-ribs)

Τα νεύρα η αντηρίδες υπάρχουν μόνο στις προπέλες που τα καυσαέρια εξέρχονται μέσα από αυτές. Τα νεύρα αποτελούν τους σύνδεσμους στήριξης μεταξύ εξωτερικού (Ι στο Σχ.2-1) και εσωτερικού δακτύλιου (H στο Σχ.2-1). Υπάρχουν συνήθως 3 νεύρα και σπανιότερα 2,4 ή 5. Τα νεύρα είναι συνήθως παράλληλα με τον προπελοφόρο άξονα ή παράλληλα με τα πτερύγια (ελικοειδώς διαμορφωμένα)

Κ: Αφαλός με ελαστικό σύστημα αυτο-απόσβεσης πρόσκρουσης Flo-Torq (Flo-Torq™ Shock-Absorbing Rubber Hub)

Το σύστημα προστασίας από υποθαλάσσια πρόσκρουση Flo Torq περιλαμβάνει ένα ελαστικό τμήμα χυτευμένο και συνδεδεμένο σφικτά με ένα μεταλλικό κύλινδρο (συγκρότημα αφαλού) που φέρει εσωτερικά θηλυκό πολύσφηνο (καρέ) για να συνδεθεί με τον προπελοφόρο άξονα. Το όλο σύστημα έχει σχεδιασθεί έτσι ώστε να προστατεύει την μετάδοση κίνησης και το κιβώτιο ταχυτήτων στην περίπτωση υποθαλάσσιας πρόσκρουσης καθώς και στην απαλοιφή του μηχανικού σοκ κατά την εμπλοκή μεταξύ του γραναζιού πρόσω ή όπισθεν και του μηχανισμού εμπλοκής-σύμπλεξης (μεταθέτης). Το Flo-Torq χρησιμοποιείται συνήθως σε εφαρμογές χαμηλής ιπποδύναμης. Το πατενταρισμένο σύστημα Flo-Torq II Delrin® είναι όμοιας φιλοσοφίας με το Flo-Torq και έχει σχεδιασθεί ώστε να ανθίσταται στην ολίσθηση (να μην «πατινάρει ο αφαλός της προπέλας) ενώ ταυτόχρονα να διατηρείται ελαστικό ώστε να απορροφά την μηχανική καταπόνηση (σόκ) κατά την εμπλοκή ταχύτητας ή κατά την υποθαλάσσια πρόσκρουση για να προστατεύονται τα εξαρτήματα του κιβωτίου ταχυτήτων (μετάδοση).

L: Δακτύλιος καυσαερίων (Diffuser Ring)

 Ο δακτύλιος καυσαερίων θυμίζει χείλος στην περιφέρεια του κυλινδρικού σώματος (σωλήνα) στο σημείο που εξάγονται τα καυσαέρια από την προπέλα. Μπορεί να είναι πρόσθετος-πρεσσαριστός ή διαμορφωμένος κατά τη χύτευση της προπέλας. Σκοπός του δακτυλίου είναι να μειώσει την πίεση αντίθλιψης (η ανάστροφη πίεση που ασκούν τα καυσαέρια καθώς «ζορίζονται» να βγούν προς το νερό). Ενας άλλος λόγος ύπαρξης του δακτυλίου είναι στο να αποτρέψει την εισροή καυσαερίων εντός των πτερυγίων (που θα οδηγούσε σε ολίσθηση-«ξενέρισμα» της προπέλας καθώς αντί για νερό θα «έπιανε» φυσαλίδες καυσαερίων εντός των πτερυγίων με αποτέλεσμα την ολίσθηση της).

Μ: Δίοδος εξαγωγής καυσαερίων (Exhaust passage)

Τα παρακάτω ισχύουν μόνο για τις προπέλες που τα καυσαέρια εξέρχονται μέσα από αυτές. Η δίοδος εξαγωγής είναι ο κενός χώρος που υπάρχει μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού δακτύλιου μέσω του οποίου διέρχονται τα καυσαέρια του κινητήρα προς το νερό. Σε μερικές εγκαταστάσεις κινητήρων έσω-έξω που διαθέτουν εξαγωγή καυσαερίων μέσω του καθρέπτη του σκάφους, αυτή η δίοδος διαρρέεται από σκέτο αέρα.

Ν: Σύστημα εξαερισμού επιδόσεων (PVS)

To PVS είναι ένα πατενταρισμένο σύστημα της Mercury το οποίο επιτρέπει στον χειριστή να ρυθμίσει εξειδικευμένα τον εξαερισμό των πτερυγίων της προπέλας για μέγιστη απόδοση κατά το πλανάρισμα. Κατά την επιτάχυνση, μία μικρή ποσότητα καυσαερίων απορροφάται και εξέρχεται από την μικρή τρύπα εξαερισμού που υπάρχει πίσω από κάθε πτερύγιο. Όταν το επόμενο πτερύγιο έρθει σε επαφή με αυτό το αερισμένο (γεμάτο από φυσαλίδες καυσερίων) τμήμα νερού,λόγω μικρότερων τριβών απαιτείται λιγότερη δύναμη για να το διασχίσει, κατά συνέπεια οι στροφές του κινητήρα λόγω μικρότερου φορτίου ανεβαίνουν γρηγορότερα. Όταν το σκάφος πλανάρει τότε νερό διαρρέει τις τρύπες εξαερισμού ενώ τα καυσαέρια φεύγουν απευθείας από την δίοδο εξαγωγής μέσα από την προπέλα. Μεταβάλλοντας το μέγεθος αυτών των οπών εξαερισμού μπορούμε να ρυθμίσουμε και κατά συνέπεια να ελέγξουμε τις στροφές του κινητήρα. Οι εξωλέμβιοι κινητήρες αποδίδουν καλύτερα με αυτόν τον εξαερισμό ενώ οι έσω-έξω τυπικά απαιτούν λιγότερο ή και καθόλου εξαερισμό στα πτερύγια. 


 

Παραδοσιακά, η επιλογή μίας προπέλας για ένα σκάφος έχει προσεγγιστεί με φόβο σαν να διέπεται από κάποια «μυστηριώδη» και «μαγική» γνώση. Οι τεχνικοί της Mercury προσπάθησαν να αφαιρέσουν κάποιο ποσοστό μυστηρίου που αναφέρεται στις προπέλες και να το αντικαταστήσουν με πραγματικά και χρήσιμα δεδομένα που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος. Διαβάζοντας αυτές τις πληροφορίες σε συνδυασμό με τους καταλόγους εφαρμογών των προπελών θα μπορείτε και εσείς να κάνετε ευφυείς επιλογές προπέλας.

Η καλύτερη συνολική επίδοση του σκάφους σε όλους τους τομείς επιτυγχάνεται όταν ο κινητήρας μας σε στροφές πλήρους ισχύος (φουλ γκάζι -WOT) είναι αρκετά κοντά προς το πάνω όριο στροφών ή εντός των ορίων στροφών πλήρους ισχύος του κινητήρα που συνιστά ο κατασκευαστής για τον συγκεκριμένο κινητήρα (π.χ ο κατασκευαστής αναφέρει 5200-5600 και εμείς είμαστε στις 5500 rpm). Επιλέγοντας την λάθος προπέλα όχι μόνο μειώνει τις επιδόσεις αλλά στην πραγματικότητα μπορεί να προκληθεί ακόμη και καταστροφή του κινητήρα.

Ένας κινητήρας που κατά την λειτουργία με φουλ γκάζι βγάζει λιγότερες στροφές (υποστροφία) από το συνιστώμενο από τον κατασκευαστή όριο στροφών πλήρους ισχύος είναι σε κατάσταση υπερβολικού φορτίου (σαν να ξεκινούσαμε ένα αυτοκίνητο με τρίτη ταχύτητα στο σασμάν) που έχει σαν αποτέλεσμα την κόπωση του. Αυτή η κατάσταση λειτουργίας υψηλή ροπής δημιουργεί ένα εξαιρετικά μεγάλο φορτίο στα έμβολα του κινητήρα, τον στροφαλοφόρο και τα έδρανα του με αποτέλεσμα την πιθανή καταστροφή του κινητήρα η οποία φυσικά δεν θα καλυφθεί από εγγύηση.

Στον αντίποδα, ένας κινητήρας που στο φουλ γκάζι έχει περισσότερες στροφές (υπερστροφία) από αυτές που προτείνει ο κατασκευαστής θα έχει υψηλότερη από τη φυσιολογική φθορά και μπορεί επίσης να καταστραφεί από κοπωμένα εξαρτήματα που θα σπάσουν και θα κυκλοφορήσουν εντός του κινητήρα.

Να γιατί είναι απαραίτητο να έχουμε επιλέξει την σωστή προπέλα για τον συνδυασμό σκάφους/κινητήρα και για την κατηγορία χρήσης του σκάφους (θαλάσσια σπορ, ψάρεμα, αναψυχή, επαγγελματική ή αγωνιστική χρήση κτλ). Για να κάνετε την επιλογή οι κατάλογοι προπελών όπως και το πρόγραμμα επιλογής προπέλας (βλέπε στο τέλος του παρόντος κειμένου) είναι απλά κατευθυντήριες γραμμές για γενική χρήση των προπελών της Mercury. Παρ’ όλα αυτά δεν συστήνονται ως οι απόλυτες επιλογές και λύσεις καθώς τα σκάφη και οι καταστάσεις λειτουργίας τους μεταβάλλονται (π.χ μία βόλτα αναψυχής μόνοι μας και η φόρτωση 5 δυτών με τον εξοπλισμό τους στο ίδιο σκάφος διαφέρει σημαντικά ως φορτίο). Χρησιμοποιείστε τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές που αναφέρονται παρακάτω για αριθμό πτερυγίων, υλικό κατασκευής και βήμα αλλά θυμηθείτε, η καλύτερη προπέλα για τις ανάγκες του σκάφους σας μπορεί να προσδιοριστεί μόνο εμπειρικά με δοκιμές στο νερό.


Πως να επιλέξετε αριθμό πτερυγίων σε μία προπέλα

Η επιλογή μεταξύ μίας τρίφτερης και μίας τετράφτερης προπέλας εξαρτάται κυρίως από τα επιθυμητά χαρακτηριστικά επιδόσεων του σκάφους. Μία τρίφτερη προπέλα συνήθως προσφέρει υψηλότερη τελική ταχύτητα (σε μία τοποθέτηση κινητήρα που δεν είναι οριακά σε ύψος στον καθρέπτη και απαιτεί προπέλα επιφανείας), ενώ μία τετράφτερη προπέλα παρέχει καλύτερη επιτάχυνση και ποιοτικότερη λειτουργία κατά τις ταχύτητες ταξιδίου.

Οι περισσότερες προπέλες κατασκευάζονται ως τρίφτερες λόγω του ότι απαιτούνται συμβιβασμοί για να επιτευχθεί μία ικανοποιητική αναλογία μεταξύ παραγόμενων κραδασμών, μεγέθους, απόδοσης και κόστους. Η διαφορά απόδοσης μεταξύ μίας τρίφτερης και μίας τετράφτερης προπέλας θεωρείται μικρότερης σημασίας σε σχέση με την διαφορά που έχουν στα ποσοστά κραδασμών που αναπτύσσονται. Οι περισσότερες προπέλες παραγωγής σήμερα κατασκευάζονται είτε τρίφτερες είτε τετράφτερες.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία αυξανόμενη τάση λειτουργίας των προπελών σε αυξημένο ύψος (χρήση επιφανείας) κατά συνέπεια οι τετράφτερες και οι πεντάφτερες προπέλες έχουν γίνει εξαιρετικά δημοφιλείς. Το πλεονέκτημα τους είναι ότι αποσβένουν τα υψηλότερα επίπεδα κραδασμών και βελτιώνουν την επιτάχυνση καθώς χρησιμοποιούν μεγαλύτερη τριβόμενη επιφάνεια των πτερυγίων με το νερό. Επίσης μπορούν να βοηθήσουν στο να έχει καλύτερο αποτέλεσμα η κλίση (rake) των πτερυγίων όσον αφορά την ανύψωση της πλώρης και την αύξηση της ταχύτητας του σκάφους λόγω μειωμένης πλαγιολίσθησης.

3-4-5-bladeGR

Αλουμινένια ή ανοξείδωτη προπέλα;

Σε πολλά σκάφη οι κινητήρες έχουν τοποθετηθεί με τη βασική έκδοση προπέλας που προσφέρει ο κατασκευαστής η οποία είναι αλουμινένια. Οι προπέλες αλουμινίου έχουν χαμηλότερο κόστος από τις ανοξείδωτες και είναι κατάλληλες για γενική χρήση. Οι ανοξείδωτες προπέλες είναι πιο ακριβές αλλά αρκετά πιο ισχυρές και ανθεκτικές εκ κατασκευής σε σχέση με τις αλουμινένιες.

Εάν κοιτάτε να βελτιώσετε τις επιδόσεις του σκάφους σας, η αναβάθμιση μέσω μίας ατσάλινης ανοξείδωτης προπέλας αποτελεί την καλύτερη λύση κόστους-απόδοσης για να αποκτήσετε καλύτερη δυνατότητα χειρισμών, επιταχύνσεις και υψηλότερη τελική ταχύτητα του σκάφους σας.

Μία ανοξείδωτη προπέλα θα καταστρέψει το κιβώτιο ταχυτήτων στο πόδι του κινητήρα σε περίπτωση υποθαλάσσιας πρόσκρουσης; Οι τεχνικοί της Mercury πραγματοποιώντας διάφορες δοκιμές υποθαλάσσιας πρόσκρουσης κατέληξαν στο ότι δεν υπάρχει ουσιώδης διαφορά στο ποσό ροπής που μεταφέρεται μέσω του προπελοφόρου άξονα είτε η προπέλα είναι αλουμινένια είτε ατσάλινη ανοξείδωτη. Το σύστημα της Mercury με την ονομασία Flo Torq II εντός του αφαλού της προπέλας, έχει σχεδιασθεί έτσι ώστε να απορροφήσει πιθανή υποθαλάσσια πρόσκρουση της προπέλας αφ’ ενός μεν προστατεύοντας τον κινητήρα και αφ’ ετέρου δε να επιτρέψει την ασφαλή χαμηλόστροφη πορεία του σκάφους προς κάποιο ασφαλές σημείο.

Πως να επιλέξετε το βήμα μιας προπέλας

  1. Αναγνωρίστε την μάρκα, μοντέλο, έτος κατασκευής και ιπποδύναμη του κινητήρα σας
  2. Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης του κινητήρα για να βρείτε το συνιστώμενο εύρος στροφών στο φουλ γκάζι (WOT) για τον κινητήρα σας π.χ 5000 έως 5400 rpm
  3. Χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα προπέλα, κάντε μία δοκιμαστική βόλτα για να προσδιορίσετε πόσες στροφές έχετε με αυτήν στο φουλ γκάζι καθώς και την τελική ταχύτητα του σκάφους σας με αυτήν την προπέλα. Μεταβάλετε αναλόγως την κλίση (trim) του κινητήρα για να επιτύχετε την μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα. Το σκάφος πρέπει να έχει φορτίο που αντιστοιχεί σε συνήθεις συνθήκες λειτουργίας του π.χ αν είστε ερασιτέχνης ψαράς θα συνυπολογίσετε και το βάρος του εξοπλισμού σας, συνεπιβάτες κτλ και θα κινηθείτε με αυτό για να βρείτε την κατάλληλη προπέλα. Προτείνεται να έχετε γεμάτο το ρεζερβουάρ καυσίμου.
  4. Εάν η προπέλα που διαθέτετε δεν σας επιτρέπει να φτάσετε τις μέγιστες στροφές στο φουλ γκάζι που προτείνει ο κατασκευαστής τότε χρειάζεστε μία προπέλα με διαφορετικό βήμα, μικρότερο ή μεγαλύτερο χρησιμοποιώντας τους ακόλουθους κανόνες:
  • Προσθέτοντας μία ίντσα στο υπάρχον βήμα προπέλας, οι στροφές του κινητήρα στο φουλ (WOT RPM) θα μειωθούν από 150 έως 200 rpm. Π.χ εάν κάποιος κινητήρας είχε επάνω του μία προπέλα με βήμα 19 ιντσών και ο ιδιοκτήτης του αποφάσισε να τοποθετήσει μία των 20΄΄ τότε εάν είχε αρχικά 5600 rpm στο φουλ γκάζι με την προπέλα των 20 ιντσών θα έχει περίπου 5400 rpm.
  • Αφαιρώντας μία ίντσα από το βήμα της υπάρχουσας προπέλας, οι στροφές του κινητήρα στο φουλ θα αυξηθούν από 150 έως 200 rpm. Στο παραπάνω παράδειγμα δηλαδή τοποθετώντας μία προπέλα 18 ιντσών θα είχαμε 5800 rpm περίπου στο φουλ γκάζι σε σχέση με την αρχική 19 ιντσών στις 5600 rpm.
  • Εάν αναβαθμίζετε την υπάρχουσα προπέλα από τρίφτερη σε μία νέα τετράφτερη, θυμηθείτε ότι πολλές τετράφτερες προπέλες γενικά περιστρέφονται κατά 50 έως 100 rpm λιγότερες από μία τρίφτερη προπέλα ίδιου βήματος.

 

prop-selector-uberΒοήθεια για το Πρόγραμμα επιλογής προπέλας

Το πρόγραμμα είναι στην Αγγλική αλλά εξαιρετικά εύχρηστο και ακόμη και από τις φωτογραφίες σκαφών θα επιλέξετε εύκολα τον δικό σας τύπο σκάφους ή κάποιον παραπλήσιο. Μόλις εισέλθετε στην σχετική ιστοσελίδα http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# πατήστε το κουμπί Get Started Now και επιλέξτε τύπο σκάφους στο βήμα 1 (Step1-Boat Type).

Στην συνέχεια πηγαίνετε στο βήμα 2 και πατήστε το κουμπί Step2-Usage όπου θα επιλέξετε την χρήση του σκάφους όπου θα επιλέξετε ανάμεσα από τις παρακάτω παραμέτρους

Performance Goal (Στόχος Επιδόσεων-χρήσης)

Acceleration / Χρήση με σκοπό την όσο δυνατόν καλύτερη Επιτάχυνση

Handling / Ικανότητα χειρισμών-«κράτημα»

Mid Range Cruise / Fuel Economy / Χρήση στις μέσες στροφές σε ταχύτητες ταξιδίου με σκοπό την οικονομία καυσίμου

Overall Good Performance / Συνολικά καλές επιδόσεις σε όλους τους τομείς

Top Speed / Χρήση με σκοπό τις όσο το δυνατόν υψηλότερες τελικές ταχύτητες

Στην ίδια σελίδα υπάρχει και η ερώτηση Are you at a High Altitude? / Λειτουργείτε τον κινητήρα σε υψηλό υψόμετρο και επιλέγετε ανάλογα.

Στην συνέχεια πατήστε το κουμπί για το 3ο βήμα (Step 3: Engine Info) όπου θα πρέπει να επιλέξετε τον κινητήρα σας.

Engine Manufacturer: Επιλέξτε την μάρκα του κινητήρα σας

Engine Type: Επιλέξτε μεταξύ εξωλέμβιου (Outboard) ή έσω έξω κινητήρα (Stern Drive)

Engine Year: Επιλέξτε το έτος κατασκευής του κινητήρα σας

Number of Engines: Επιλέξτε έναν η δύο κινητήρες σε περίπτωση διπλής τοποθέτησης

Engine Family: Επιλέξτε τον τύπο του κινητήρα σας π.χ για Mercury Verado, Optimax κτλ

Engine: Επιλέξτε το μοντέλο του κινητήρα σας π.χ Verado 200

Drive / Gearcase: Επιλέξτε την μετάδοση και την σχέση μετάδοσης στο πόδι η οποία ανευρίσκεται εύκολα στα τεχνικά χαρακτηριστικά που δίνει ο κατασκευαστής.

Στη συνέχεια πατήστε το κουμπί (Step 4: Family results) για να δείτε τις σειρές προπελών που αντιστοιχούν στην περίπτωση σας.

Εδώ σας δίνονται τρεις επιλογές όσον αφορά τον υπολογισμό του βήματος της προπέλας / Calculate Pitch by για να ραφινάρετε περισσότερο τα αποτελέσματα σας.

  1. Performance / Επιδόσεις Αν επιλέξετε αυτήν την επιλογή και πατήσετε το κουμπί για τον υπολογισμό βήματος (Step 5: Pitch) τότε στην επόμενη σελίδα θα πρέπει να δώσετε το βήμα της προπέλας που ήδη φοράει ο κινητήρας σας (είναι σταμπαρισμένο στον αφαλό ή στο σώμα της προπέλας) στο πεδίο Current Propeller Pitch.
  2. Ακριβώς από κάτω στο πεδίο Wide Open Throttle (RPM) επιλέξτε πόσες στροφές βγάζει ο κινητήρας σας στο φουλ γκάζι με την προπέλα που έχετε τώρα
  3. Στο πεδίο Current Top Speed / Τελική ταχύτητα επιλέξτε την τελική ταχύτητα που έχει το σκάφος σας επί του παρόντος με την προπέλα που φοράτε.
  4. Στο πεδίο Units / μονάδες επιλέξτε metric/μετρικές για να δίνετε τιμές σε κιλά
  5. Στο πεδίο Boat weight with one engine αναγράψτε το βάρος του σκάφους σας μαζί με αυτό ενός κινητήρα. Αναζητήστε τις πληροφορίες από τον ναυπηγό κατασκευαστή, τον αντιπρόσωπο ή το διαδίκτυο.
  6. Στο πεδίο People & Gear αναγράψτε το βάρος των επιβαινόντων και του εξοπλισμού του σκάφους
  7. Στο πεδίο Fuel Capacity αναγράψτε την ποσότητα σε λίτρα που χωρά το ρεζερβουάρ σας η την συνήθη ποσότητα με την οποία λειτουργείτε το σκάφος. Αν δεν είστε σίγουροι αναζητήστε τις πληροφορίες από τον ναυπηγό κατασκευαστή, τον αντιπρόσωπο ή το διαδίκτυο.

Μόλις συμπληρώσετε και τα τρία παραπάνω πεδία πατήστε το κουμπί Update Results και θα λάβετε τα αποτελέσματα του υπολογισμού και τις προτεινόμενες προπέλες.

Εάν δεν θέλετε ή δεν έχετε τα απαραίτητα στοιχεία για τον υπολογισμό μέσω επιδόσεων - Performance πηγαίνετε πάλι στο βήμα 4 (Step 4: Family Results) για να επιλέξετε προπέλα βάσει του βάρους του σκάφους στο πεδίο Weight και πατήστε στη συνέχεια το κουμπί (Step 5: Pitch).

Μόλις συμπληρώσετε τις παραπάνω πληροφορίες τότε από κάτω θα δείτε το συνολικό βάρος του σκάφους με καύσιμα, εξοπλισμό και επιβαίνοντες. Στην συνέχεια πατήστε το κουμπί Update Results και θα πάρετε από κάτω τα σχετικά αποτελέσματα με τις προπέλες που καλύπτουν την περίπτωση σας.

Υπάρχει και ένας τρίτος τρόπος υπολογισμού εάν δεν έχουμε τα παραπάνω στοιχεία. Πηγαίνουμε πάλι στο 5ο βήμα (Step 5: Pitch) και επιλέγουμε το πεδίο Length /μήκος σκάφους. Πατάμε το κουμπί (Step 5: Pitch) και στο πεδίο Boat Length επιλέγουμε μήκος σκάφους σε μέτρα. Στην συνέχεια πατάμε το κουμπί Update results για να δούμε τα αποτελέσματα.

Σημείωση: Στα αποτελέσματα με τις παραπάνω μεθόδους θα δείτε αρκετές προτεινόμενες προπέλες. Αφού λοιπόν τελειώσετε την παραπάνω διαδικασία επικοινωνήστε στη συνέχεια με τον αντιπρόσωπο σας ή τον μηχανικό σας για την καταλληλότερη επιλογή.


 

Υπάρχει μία ποικιλία όρων που περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των προπελών καθώς και τις ιδιαίτερες επιδόσεις τους. Είναι σημαντικό να διαθέτουμε μία καλή κατανόηση των χαρακτηριστικών τους εκ των οποίων τα πιο σχετικά αναφέρονται παρακάτω.

Prop-Geometry-GR

Διάμετρος (Diameter)

Η διάμετρος είναι η απόσταση που διαγράφουν τα άκρα δύο αντίθετων πτερυγίων καθώς η προπέλα περιστρέφεται. Σε μία δεδομένη σειρά προπελών, η διάμετρος συνήθως αυξάνεται για προπέλες που χρησιμοποιούνται σε πιο αργά σκάφη ενώ μειώνεται για τα ταχύτερα σκάφη. Εάν όλες οι άλλες μεταβλητές παραμείνουν σταθερές, η διάμετρος είναι ανάλογη της ισχύος δηλαδή όσο αυξάνει η ιπποδύναμη του κινητήρα θα πρέπει να αυξάνεται αντίστοιχα και η διάμετρος της προπέλας. Η διάμετρος επίσης τείνει να αυξηθεί όσο μειώνονται οι στροφές της προπέλας (πιο αργός κινητήρας ή ρυθμός περιστροφής και/ή μεγαλύτερη μείωση στροφών μέσω γραναζιών). Επίσης η διάμετρος τείνει να αυξηθεί όσο αυξάνεται η λειτουργία της προπέλας κοντά στην επιφάνεια του νερού.

Βήμα (Pitch)

To Βήμα είναι η απόσταση που θα διένυε η προπέλα σε μία περιστροφή της εάν κινούνταν μέσω ενός μαλακού στερεού, όπως π.χ μία ξυλόβιδα εντός ενός κομματιού ξύλου. Όταν μία προπέλα χαρακτηρίζεται σαν 13 ¾ x 21, αυτό σημαίνει ότι διαθέτει μία διάμετρο 13 ¾ ίντσες (35cm) με βήμα 21΄΄ ιντσών (53cm). Θεωρητικά, αυτή η προπέλα θα προχωρούσε μπροστά κατά 21΄΄ (53cm) σε μία περιστροφή της. Το βήμα μπορούμε να πούμε ότι αντιστοιχεί σε ένα ακόμη σετ γρανάζια καθώς με τα γρανάζια στο κιβώτιο ταχυτήτων στο πόδι μειώνουμε τις στροφές στην προπέλα. Για έναν συγκεκριμένο κινητήρα που πρέπει να λειτουργήσει σε συγκεκριμένες δεδομένες στροφές RPM, όσο πιο γρήγορο από πλευράς τελικής ταχύτητας είναι το σκάφος τόσο μεγαλύτερο βήμα θα χρειαστούμε στην προπέλα.

Κλίση πτερυγίων (Rake)

H κλίση πτερυγίων μας δείχνει με ποιο τρόπο είναι τοποθετημένο το πτερύγιο σε σχέση με το σώμα (εξωτερικό δακτύλιο-σωλήνα) της προπέλας.Οι μοίρες κλίσης (βλέπε σχήμα) ορίζονται από έναν κατακόρυφο στο σώμα νοητό άξονα και την γραμμή που ορίζει την προπορεύουσα ακμή (κόψη) του πτερυγίου. Οι περισσότερες προπέλες για εξωλέμβιους και έσω-έξω κινητήρες παρουσιάζουν μία κλίση 15˚ μοιρών. Προπέλες με υψηλότερες τιμές κλίσης (υψηλών επιδόσεων) συχνά διαθέτουν προοδευτικά αυξανόμενη κλίση με τιμές που μπορούν να αγγίξουν έως και τις 30˚ στο άκρο του πτερυγίου.

Μία μεγαλύτερη κλίση πτερυγίου γενικά βελτιώνει την ικανότητα της προπέλας να λειτουργεί σε καταστάσεις «αφρού» (σπηλαίωσης η αερισμού) όπου συνυπάρχει νερό μαζί με φυσαλίδες όπως π.χ όταν τα πτερύγια σχίζουν την επιφάνεια του νερού. Σε ελαφρύτερα, ταχύτερα σκάφη με μεγαλύτερης ιπποδύναμης κινητήρα ή όπου ο τελευταίος είναι τοποθετημένος ψηλά στον καθρέπτη, η μεγαλύτερη κλίση πτερυγίων συχνά θα αυξήσει τις επιδόσεις κρατώντας την πλώρη ψηλότερα που έχει ως αποτέλεσμα την υψηλότερη τελική ταχύτητα του σκάφους λόγω μικρότερης υδρολίσθησης (τριβή μεταξύ νερού και γάστρας) στη γάστρα του σκάφους.

Παρ’ όλα αυτά σε μερικά πολύ ελαφριά και ταχύτατα σκάφη, η μεγαλύτερη κλίση πτερυγίων μπορεί να επιφέρει μεγάλη ανύψωση στην πλώρη (ορθοπλώρισμα) που έχει ως αποτέλεσμα την έντονη αστάθεια και επικινδυνότητα (το σκάφος πατάει σε πολύ μικρό τμήμα της γάστρας και μπορεί ανά πάσα στιγμή λόγω της μεγάλης ταχύτητας να εκτιναχθεί και να «πετάξει» προς απροσδιόριστη κατεύθυνση). Σε αυτές τις περιπτώσεις προτιμάται η χρήση μιας προπέλας με μικρότερη κλίση ως καλύτερη επιλογή.

Αριθμός πτερυγίων

Μία μονόφτερη προπέλα θεωρητικά θα ήταν η πιο αποδοτική εάν μπορούσαμε φυσικά να εξισσοροπήσουμε τους παραγόμενους κραδασμούς (λόγω του ενός πτερυγίου έχουμε αζυγοστάθμιστη περιστρεφόμενη μάζα). Για να έχουμε λοιπόν ένα αποδεκτό επίπεδο ζυγοστάθμισης με λιγότερους κραδασμούς καταλήγουμε σε μία δίφτερη προπέλα που πρακτικά είναι η πιο αποδοτική. Καθώς προσθέτουμε πτερύγια η απόδοση της προπέλας μειώνεται (περισσότερες τριβές με το νερό) αλλά ταυτόχρονα μειώνονται και οι κραδασμοί. Οι περισσότερες προπέλες κατασκευάζονται ως τρίφτερες σε μία προσπάθεια συμβιβασμού των παραμέτρων κραδασμού,επιτρεπόμενου μεγέθους, απόδοσης και κόστους. Η διάφορα απόδοσης μεταξύ μίας δίφτερης και μίας τρίφτερης προπέλας θεωρείται μικρότερης σημασίας σε σχέση με την διαφορά στο επίπεδο κραδασμών. Σχεδόν όλες οι σημερινές αγωνιστικές προπέλες κατασκευάζονται ως τρίφτερες ή τετράφτερες.

Μία δεύτερη προπέλα είναι απαραίτητη

Μην αφήνετε μία κατεστραμμένη προπέλα να σας χαλάσει την ημέρα. Κρατάτε πάντοτε για μία περίπτωση ανάγκης μία δεύτερη προπέλα στο σκάφος σας. 


 

Η έννοια ώθησης –έλξης

Sx1-GR

Για να καταλάβουμε αυτήν την έννοια, ας θεωρήσουμε ότι μία προπέλα είναι ακίνητη όπως στο Σχ.1 και ότι ένα από τα πτερύγια της προεκτείνεται κάθετα στην οθόνη μας και έξω από αυτή σαν να δείχνει η κόψη του πτερυγίου το πρόσωπο μας. Η παραπάνω προπέλα είναι δεξιόστροφη της οποίας το προεκτείνον πτερύγιο περιστρέφεται από επάνω προς τα κάτω και μετακινείται από τα αριστερά προς τα δεξιά. Καθώς το προαναφερθέν πτερύγιο περιστρέφεται η μετακινείται προς τα κάτω, πιέζει το νερό κάτω και πίσω όπως ακριβώς κάνει και το χέρι μας όταν κολυμπούμε. Ταυτόχρονα, το νερό πρέπει να εισέλθει γρήγορα πίσω από το πτερύγιο για καταλάβει τον κενό χώρο που αφέθηκε από την καθοδική κίνηση του πτερυγίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μία διαφορά πίεσης μεταξύ των δύο πλευρών του πτερυγίου: Μία θετική πίεση που «σπρώχνει» στην κάτω πλευρά του πτερυγίου και μία αρνητική πίεση που αναρροφά-τραβά στην πάνω πλευρά του πτερυγίου. Είναι προφανές ότι αυτές οι πιέσεις ασκούνται σε όλα τα πτερύγια μίας προπέλας κατά την δημιουργία του κύκλου περιστροφής της καθώς την γυρνά ο κινητήρας. Κατά συνέπεια η προπέλα σπρώχνει-ωθεί όσο και έλκεται-τραβιέται κατά την διάρκεια λειτουργίας της στο νερό.

 

Ώθηση/ Ορμή

Αυτές οι πιέσεις δρουν στο νερό αναγκάζοντας το να αναρροφηθεί από μπροστά και να επιταχυνθεί προς το πίσω μέρος της προπέλας όπως ακριβώς ένας οικιακός ανεμιστήρας αναρροφά αέρα από το πίσω μέρος του και το ωθεί προς εμάς (Σχ.2)

Η προπέλα για ναυτικούς κινητήρες αναρροφά ή σπρώχνει νερό από το εμπρόσθιο τμήμα της μέσω ενός υποτιθέμενου φανταστικού κυλίνδρου με διάμετρο λίγο μεγαλύτερη από την διάμετρο της προπέλας (Σχ.3). Το εμπρόσθιο τμήμα της προπέλας είναι αυτό που κοιτάει προς την πλώρη του σκάφους. Καθώς η προπέλα περιστρέφεται, το νερό επιταχύνεται εντός των πτερυγίων της και δημιουργείται ένα ρεύμα νερού με υψηλότερη ταχύτητα πίσω από την προπέλα. Αυτό το επιταχυνόμενο ρεύμα νερού έχει μικρότερη διάμετρο από την διάμετρο της προπέλας.

Sx2-3-GR

Αυτή η δράση του επιταχυνόμενου ρεύματος νερού η οποία προέρχεται από την αναρρόφηση του νερού μπροστά από την προπέλα και την προώθηση του πίσω παράγει ορμή στο νερό. Αυτή η αλλαγή στην ορμή ή επιτάχυνση του νερού έχει ως αποτέλεσμα μία δύναμη την οποία μπορούμε να την αποκαλούμε ώθηση.


Το πλεονέκτημα των προπελών Mercury

Ο μεγαλύτερος ηγέτης στην κατασκευή ναυτικών προπελών διεθνώς

COMBINED-GR

Στο χυτήριο προπελών της Mercury Marine στο Fond Du Lac του Wisconsin, η «μαγεία» πραγματοποιείται 24 ώρες την ημέρα. Μέσα από ασύγκριτη μηχανολογική κατασκευή, σχεδίαση και καινοτομία, το λιωμένο μέταλλο μεταμορφώνεται σε προπέλες που τις χαρακτηρίζουν η καλύτερη δυνατή ποιότητα κατασκευής, οι γεμάτες επιδόσεις και η άψογη πορεία στις πωλήσεις της αγοράς.

Η εμπειρία μας και η εξειδίκευση μας –μαζί με τις πρωτοποριακές τεχνολογίες όπως οι αντικαθιστώμενοι αφαλοί προπέλας Flo-Torq, το ανοξείδωτο κράμα χάλυβα X7 και το σύστημα εξαερισμού επιδόσεων PVS- δίνουν στις προπέλες Mercury ένα καθαρά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με το πως μπορεί μία προπέλα Mercury να αναβαθμίσει την δική σας οδηγική εμπειρία στο νερό, συνεχίστε να διαβάζετε παρακάτω.

Πολλοί τρίτοι κατασκευαστές ισχυρίζονται ότι οι προπέλες τους μπορούν να φθάσουν ή και να ξεπεράσουν τις εργοστασιακά κατασκευασμένες προπέλες της Mercury- αλλά που είναι τα στοιχεία και οι μετρήσεις ακριβείας από τις σχετικές δοκιμές ?

Η Mercury μάζεψε αλουμινένιες και ανοξείδωτες προπέλες από όλες τις μάρκες του εμπορίου για να πραγματοποιήσει δοκιμές με τους δικούς της επαγγελματίες χειριστές σκάφους. Τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους. Όταν τα δεδομένα ανάγονται στις καλύτερες συνολικά επιδόσεις του σκάφους είναι ευνόητο ότι δεν υπάρχει υποκατάστατο για μία εργοστασιακή προπέλα της Mercury.


 

Προστατέψετε την επένδυση σας με το σύστημα Flo-Torq II

flo-torqGR

Όταν το θέμα ανάγεται στην τεχνολογία κατασκευής προπελών, μόνο η Mercury γνωρίζει τι χρειάζεται για να κατασκευασθεί η καλύτερη προπέλα και τα περιφερειακά συστήματα της. Αυτό συμβαίνει επειδή η Mercury για περισσότερο από 60 χρόνια, σχεδιάζει και κατασκευάζει τους καλύτερους ναυτικούς κινητήρες και μεταδόσεις ισχύος στη βιομηχανία αναψυχής. Αυτή η γνώση και εμπειρία έχει ώθησαν την Mercury να σχεδιάσει και να δημιουργήσει το σύστημα Flo Torq II.

Για να το τοποθετήσουμε με απλά λόγια, μέσω του συστήματος Flo Torq II, οι προπέλες της Mercury είναι συμβατές και μπορούν να τοποθετηθούν σε σχεδόν οποιονδήποτε άλλης μάρκας κινητήρα αυξάνοντας τις επιδόσεις του.

Αυτή είναι όμως απλά η αρχή, καθώς το Flo-Torq II είναι ειδικά σχεδιασμένο αφ’ ενός μεν να μειώνει την ολίσθηση, αφ' ετέρου δε να παραμένει ελαστικό κατά την επιλογή ταχύτητας. Επιπλέον αποσβένει τις διάφορες καταπονήσεις και προστατεύει τα εξαρτήματα του συστήματος μετάδοσης και του κιβωτίου ταχυτήτων από επιζήμιες κρούσεις. 

Μηχανική καταπόνηση κατά την επιλογή ταχύτητας (Shift Shock)

Όταν επιλέγουμε ταχύτητα διάφορα εξαρτήματα μπαίνουν σε λειτουργία. Το πρόβλημα είναι ότι ο άξονας μετάδοσης περιστρέφεται από τον κινητήρα μαζί με το σετ γραναζιών του κιβωτίου ταχυτήτων ενώ ο προπελοφόρος άξονας μαζί με την προπέλα παραμένουν ακίνητα. Όταν τώρα ο μεταθέτης (εξάρτημα που λειτουργεί με την ίδια φιλοσοφία όπως ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου μας) εμπλέξει (κομπλάρει) τα παραπάνω εξαρτήματα κατά την επιλογή ταχύτητας, παράγεται ένα μηχανικής φύσης «σοκ», λόγω της στιγμιαίας μηχανικής καταπόνησης που σχετίζεται με την φύση της εμπλοκής μεταξύ περιστρεφόμενων και ακίνητων εξαρτημάτων της μετάδοσης ισχύος (δηλαδή του συστήματος που μεταφέρει την ισχύ από τον κινητήρα προς την προπέλα).

Το σύστημα Flo Torq II είναι περισσότερο ελαστικό από τους συμβατικού τύπου αφαλούς προπελών και κατά συνέπεια δρα σαν αμορτισέρ και περιορίζει τις μηχανικές καταπονήσεις στον κινητήρα, την μετάδοση ισχύος και την προπέλα κατή την επιλογή-εμπλοκή ταχύτητας.

Αποκόλληση (ελεγχόμενη καταστροφή αφαλού – Breakaway)

Όταν υπάρχουν υποθαλάσσια εμπόδια (βράχοι, ξέρα κτλ), το χιτώνιο του αφαλού της προπέλας (το οποίο είναι κατασκευασμένο από το συνθετικό υλικό υψηλής αντοχής Delrin) του συστήματος Flo Torq II, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να καταστρέφεται ακολουθώντας την υποθαλάσσια κρούση. Κατά συνέπεια εξασφαλίζει ότι η ζημιά στον κινητήρα, την μετάδοση ισχύος και την προπέλα θα είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ελαχιστοποιημένη. Το ευχάριστο νέο είναι ότι το χιτώνιο του αφαλού της προπέλας μπορεί να αντικατασταθεί από εσάς και όχι από κάποιον τεχνίτη προπελών που θα πρεσάριζε καινούριο αφαλό με το συνοδευόμενο υψηλό κόστος. Οι αφαλοί του ανταγωνισμού απαιτούν περισσότερο χρόνο για να καταστραφούν-αποκολληθούν μετά από υποθαλάσσια κρούση αυξάνοντας το ρίσκο για μεγαλύτερη ζημιά στον κινητήρα και την μετάδοση ισχύος του.

shift ShockGR

Χιτώνιο αφαλού προπέλας

Στην καρδιά του συστήματος Flo Torq II, η Mercury χρησιμοποιεί ορείχαλκο και Delrin. Το Delrin είναι ένα εξελιγμένο μη διαβρούμενο συνθετικό-πλαστικό υλικό της κορυφαίας DuPont® το οποίο πρακτικά απαλείφει τον κίνδυνο διάβρωσης του αφαλού της προπέλας. Συγκριτικά τα συστήματα του ανταγωνισμού χρησιμοποιούν ορειχάλκινα, αλουμινένια και πλαστικά εξαρτήματα με αποτέλεσμα την υψηλότερη πιθανότητα να διαβρωθούν και να συνενωθούν μεταξύ τους κάνοντας την αντικατάσταση προπέλας σχεδόν αδύνατη.


 

Flo Torq Reflex – Αυτοθυσιαζόμενος και εύκολα αντικαταστάσιμος αφαλός προπέλας

Το κεντρικό τμήμα μίας προπέλας, παρ’ όλο που είναι μικρό σε μέγεθος και σχεδόν αθέατο,είναι ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της προπέλας ενός σκάφους. Οι αφαλοί προπελών με το σύστημα Flo Torq της Μercury Marine έχουν σχεδιασθεί με σκοπό να:

Reflex-Hub

  • Αυτοθυσιάζονται στην περίπτωση υποθαλάσσιας πρόσκρουσης-προστατεύοντας και σώζοντας το πόδι του κινητήρα
  • Είναι ελαστικοί κατά την επιλογή-εμπλοκή ταχύτητας –μειώνοντας το μηχανικό σοκ (καθώς εμπλέκονται περιστρεφόμενα (μοτέρ-άξονας μετάδοσης) και μη εξαρτήματα (προπελοφόρος-προπέλα), τους κραδασμούς και τον παραγόμενο θόρυβο.
  • Κάνουν τις προπέλες της Mercury συμβατές με σχεδόν οποιοδήποτε άλλης μάρκας κινητήρα της αγοράς.
  • Είναι εύκολα αντικαθιστώμενοι καθώς εάν η προπέλα τύχει να χτυπήσει κάπου υποθαλάσσια και καταστραφεί αυτοθυσιαζόμενος ο αφαλός Flo-Torq, τότε ο χειριστής μπορεί να αλλάξει εύκολα μόνος του τον αφαλό και να συνεχίσει τη βόλτα του ή το ψάρεμα του στο νερό χωρίς να απαιτείται επέμβαση επισκευής της προπέλας από τεχνικό.
  • Παρέχουν απαράμιλλη προστασία κατά της διάβρωσης.

Είναι η δέσμευση μας στην καινοτομία και τη συνεχή βελτίωση που μας επιτρέπει να παρουσιάσουμε με υπερηφάνεια το νεώτερο και πιο καινοτόμο σύστημα Flo Torq, το Flo Torq Reflex. To σύστημα Flo-Torq Reflex είναι ειδικά σχεδιασμένο για χειριστές σκαφών με εξωλέμβιους κινητήρες από 40-60 Hp.

Η καινοτόμος σχεδίαση του συστήματος Reflex ανάγεται στις μικρές ελαστικές προεξοχές (δάκτυλα) από νάιλον υλικό τύπου Noryl GTX. Αυτά τα «δάκτυλα» συνεργάζονται με τον εξελιγμένο αφαλό με χιτώνιο από το υλικό Delrin έτσι ώστε να είναι ελαστικοί σε γωνιακή περιστροφή έως και 8 μοίρες. Αυτή η ελαστικότητα των «δακτύλων» επιτρέπει στον αφαλό τύπου Reflex να λειτουργεί χωρίς το σύνηθες ενοχλητικό «κροτάλισμα» και κραδασμούς οι οποίοι συνήθως κάνουν την εμφάνιση τους στις χαμηλές στροφές του κινητήρα, στο ρελαντί.

Εκτός από τα «δάκτυλα» του αφαλού Reflex –το χιτώνιο του αφαλού από υλικό Delrin είναι επίσης επαναστατικό σχεδιαστικά. Η σχεδίαση αυτή δεν απαιτεί μεταλλικό αντάπτορα και ο προπελοφόρος περιστρέφει το χιτώνιο (και μαζί του και την προπέλα) άμεσα χωρίς την χρήση οπίσθιου αντάπτορα, κάτι που σημαίνει ευκολότερη συναρμολόγηση με λιγότερα εξαρτήματα.

Στο παρελθόν, οι μηχανικοί χρησιμοποιούσαν εξωτικά υλικά όπως ελατήρια τιτανίου για να επιτύχουν αυτό το είδος επιδόσεων αλλά η τιμή αυτής της τεχνολογίας ήταν απλησίαστη για τον μέσο χειριστή σκάφους. Με τον αφαλό Reflex η Mercury δίνει αυτήν την δυνατότητα σε προσιτή τιμή, έτσι ώστε όλοι οι ιδιοκτήτες κινητήρων από 40 έως 60 Hp, να μπορούν να την εφαρμόσουν με όλα της τα πλεονεκτήματα στο νερό.

Η πλήρης σχεδίαση του συστήματος Reflex παρέχει επίσης και κορυφαία αντοχή. Ο αφαλός τύπου Reflex είναι κατά 75% πιο ισχυρός σε σχέση με τους συμβατικούς αφαλούς άλλων προπελών. Όπως σε όλους τους αφαλούς τύπου Flo-Torq, ο αφαλός Reflex έχει σχεδιασθεί ειδικά για να αυτοθυσιαστεί σε περίπτωση υποθαλάσσιας πρόσκρουσης (σε βράχο, ξέρα κτλ). Αυτή η ενέργεια προστατεύει τα κύρια εξαρτήματα της μετάδοσης (άξονα μετάδοσης, σετ γραναζιών, προπελοφόρο κτλ) ενώ δίνει την δυνατότητα να επιστρέψουμε στην βάση μας με ασφάλεια.

Παλαιότερα, εάν κάποιος ήθελε να αντικαταστήσει τον αφαλό της προπέλας είτε λόγω πρόσκρουσης είτε λόγω ολίσθησης (πατινάρισμα), θα έπρεπε να αναζητήσει τις χρονοβόρες και με υψηλό κόστος υπηρεσίες ενός τεχνίτη σε ένα εξειδικευμένο συνεργείο επισκευής προπελών. Αλλά με το σύστημα Flo Torq Reflex, ο χειριστής μπορεί να αντικαταστήσει τον αφαλό της προπέλας πίσω στον ντόκο σε λίγα λεπτά και να ξαναγυρίσει στο νερό στην αγαπημένη του ασχολία χωρίς καθυστέρηση.

Η αφιέρωση της Mercury στην ναυτική βιομηχανία σημαίνει ότι είναι κάτι περισσότερο από έναν κατασκευαστή εξωλέμβιων και έσω-έξω κινητήρων. Η Μercury ως εταιρεία είναι επίσης επικεντρωμένη στο να αναδεικνύει πρωτοποριακά, κορυφαία και με άνεμο αλλαγής στη βιομηχανία προιόντα, τα οποία θα διατεθούν στην αγορά. Και το κιτ αφαλού Flo Torq Reflex είναι το τελευταίο στην συνεχή προσφορά επαναστατικά σχεδιασμένων προϊόντων.


 

 

PVS- Σύστημα εξαερισμού επιδόσεων

PVS logoΜε το σύστημα PVS, τώρα μπορεί κανείς να βιώσει την ισχύ,τις επιδόσεις και την επιτάχυνση που παρέχει η Mercury ανεξαρτήτως του κινητήρα που λειτουργείτε.

Το σύστημα εξαερισμού επιδόσεων PVS είναι μία ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ καινοτομία της Mercury που σας επιτρέπει να ρυθμίσετε εξατομικευμένα τον εξαερισμό καυσαερίων εντός των πτερυγίων της προπέλας-δίνοντας σας την δύναμη να ρυθμίσετε την προπέλα σας σύμφωνα με τις ανάγκες οδήγησης του σκάφους σας.

Η προπέλα είναι άμεσα υπεύθυνη για το πώς αντιδρά το σκάφος σας στο νερό. Το σύστημα PVS™ σας επιτρέπει ρυθμίσεις για αλλαγές στο φορτίο και το περιβάλλον λειτουργίας του κινητήρα απλά αλλάζοντας τις τάπες εξαερισμού στο σώμα της προπέλας ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη επιτάχυνση.

Κατά την επιτάχυνση, τα καυσαέρια αναρροφώνται προς την οπή εξαερισμού (μικρή τρύπα-διαπνοή). Όταν το πτερύγιο της προπέλας «χτυπήσει» αυτό το αερισμένο-γεμάτο από φυσαλίδες νερό, το διασχίζει ευκολότερα από το να ήταν μόνο συμπαγές νερό, κατά συνέπεια οι στροφές του κινητήρα ανεβαίνουν ταχύτατα. Από τη στιγμή που πλανάρει το σκάφος, το νερό διαρρέει πάνω από τις οπές εξαερισμού και «σφραγίζει» τα καυσαέρια ώστε να μην μπορούν να εξέλθουν από εκεί, επιτρέποντας στην προπέλα να «ξαναπιάσει» καθαρό και συμπαγές- μη αερισμένο νερό. Αλλάζοντας τάπες με διαφορετική διάμετρο τρύπας στις οπές εξαερισμού μπορεί κανείς να ελέγξει τις στροφές του κινητήρα, έτσι ώστε να περιορίσει τις ράθυμες και αργές επιδόσεις καθώς και να αντισταθμίσει τις όποιες αλλαγές φορτίου ή ατμοσφαιρικής πίεσης λόγω υψομετρικής διαφοράς (π.χ λειτουργία του κινητήρα σε λίμνη σε υψηλό υψόμετρο). Η συγκεκριμένη τεχνολογία προσφέρεται φυσικά μόνο στις προπέλες Mercury.

Προπέλες που διαθέτουν το σύστημα εξαερισμού επιδόσεων PVS:

  • Maximus
  • Laser II
  • Trophy Plus
  • Tempest Plus
  • Mirage Plus
  • VenSura
  • Revolution 4
  • HighFive
  • Enertia

Τα περισσότερα προβλήματα επιτάχυνσης μπορούν να λυθούν ως ακολούθως

Τάπα χωρίς τρύπα (συμπαγής-solid)

solidΠρόβλημα: Υπερβολικός εξαερισμός «φρενάρει» και μειώνει τις επιδόσεις του σκάφους

Λύση: Σφραγίζοντας πλήρως με την παραπάνω συμπαγή τάπα την οπή εξαερισμού, η προπέλα «πιάνει» καθαρότερα νερά για να παρέχει επαρκή ώθηση, βελτιώνοντας τις επιδόσεις και την απόδοση του σκάφους.

 

Τάπα με μεγάλη διάμετρο τρύπας (Large)

Large

Πρόβλημα: Το σκάφος αργοπορεί κατά το πλανάρισμα

Λύση: Χρησιμοποιώντας μία μεγαλύτερη οπή εξαερισμού και επιτρέποντας τα καυσαέρια να την διαρρεύσουν, οι στροφές του κινητήρα ανυψώνονται γρηγορότερα και το σκάφος πλανάρει επίσης γρηγορότερα.

 

Τάπα με μικρή ή μεσαία διάμετρο τρύπας (Small & Medium)

SmallMedium

Πρόβλημα: Αλλαγές υψομέτρου (π.χ ο κινητήρας πρόκειται να λειτουργήσει σε μία λίμνη σε βουνό στα 1100 μέτρα ύψος) ή έλξη βαρύτερων φορτίων (π.χ σκι, σκάφος που βαρυφορτώνεται κτλ).

Λύση: Πειραματιζόμενοι μπορείτε να βρείτε το σωστό ποσό εξαερισμού που παράγει την μέγιστη απόδοση της προπέλας- όποια και αν είναι το υψόμετρο, το φορτίο ή η θερμοκρασία του περιβάλλοντος.


 

 


 

Κράματα μετάλλων στις προπέλες της Mercury

Κράμα ανοξείδωτου χάλυβα Χ7

Ένα επαναστατικό και αποκλειστικά εξελιγμένο κράμα ανοξείδωτου χάλυβα από την Mercury που κλυδωνίζει τους συμβατικούς κανόνες σχεδιασμού μιας προπέλας.

X7

  • 30% ισχυρότερο από τα συμβατικά ανοξείδωτα κράματα ατσαλιού
  • 4 φορές πιο ανθεκτικό από τα συμβατικά ανοξείδωτα κράματα ατσαλιού
  • Επιτρέπει την σχεδίαση προπελών, οι οποίες θα ήταν αδύνατο να κατασκευαστούν με τα συμβατικά κλασικά ανοξείδωτα χαλυβοκράματα
  • Διατίθεται επί του παρόντος σε επιλεγμένα μοντέλα προπελών

 

Κράμα Αλουμινίου Mercalloy

Ένα κράμα αλουμινίου τόσο επαναστατικό που είναι πατενταρισμένο από τη Mercury

Mercalloy

  • Ειδικά σχεδιασμένο για τις διαδικασίες χύτευσης προπελών
  • Παράγει ποιοτικές, μη πορώδεις χυτές προπέλες
  • Προσφέρει αυξημένη αντοχή και χυτευτική ικανότητα
  • Εξελιγμένο αποκλειστικά για προπέλες της Mercury Marine
  • Τέλεια αναλογία μεταξύ αντοχής και αντίστασης κατά της διάβρωσης
  • Μία εξέχουσα επιλογή για χρήση γλυκού ή θαλάσσιου νερού

 

 

Κράμα ανοξείδωτου χάλυβα 15-5

Ένα αποκλειστικά σχεδιασμένο κράμα ανοξείδωτου χάλυβα 15-5 με εκπληκτική αντιδιαβρωτική αντοχή.


 

Η παραγωγή των διεθνώς αναγνωρισμένων προπελών της Mercury δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα.

Αν νομίζετε ότι η κατασκευή μίας προπέλας είναι εύκολο πράγμα, τότε γελιέστε. Για την παραγωγή μίας διεθνώς αναγνωρισμένης προπέλας από την Mercury Marine απαιτείται χρόνος και δεξιοτεχνία εκτός από την προωθημένη τεχνολογία και τεχνογνωσία.

36 εξειδικευμένοι τεχνικοί της Mercury δημιουργούν μερικές από τις καλύτερες προπέλες στον κόσμο. Κάθε διαδικασία από την σύλληψη έως και την τελική εφαρμογή πραγματοποιείται στην εργοστασιακή μονάδα κατασκευής προπελών στο Fond Du Lac του Wisconsin.

Η Mercury Marine ξεκίνησε να κατασκευάζει προπέλες 16 χρόνια πρίν και σήμερα οι προπέλες της εκτιμώνται διεθνώς για τα χαρακτηριστικά τους.

Mercury Propeller Foundry

Η κατασκευή των προπελών Mercury ξεκινά με μία αρχαία τεχνική άνω των 5000 ετών - την χύτευση χαμένου κεριού - η οποία απαιτεί ειδικά επεξεργασμένο κερί ώστε να κατασκευαστεί το καλούπι μίας προπέλας.

Το κερί θερμαίνεται έως τους 83 περίπου βαθμούς Κελσίου και χύνεται εντός μίας ειδικής πρέσσας κεριού. Εκεί ο χειριστής της πρέσσας διαμορφώνει ένα πρωτότυπο (μοντέλο) στο επιθυμητό σχήμα της προπέλας.

Στη συνέχεια το μοντέλο βυθίζεται σε δύο κεραμικά στρώματα. Αρχικά εμβαπτίζεται σε μία αρχική επίστρωση και αφήνεται στη συνέχεια να στεγνώσει στον ατμοσφαιρικό αέρα για δύο ώρες. Στην συνέχεια εμβαπτίζεται 4 ακόμη φορές για να δημιουργηθεί ένα δεύτερο στρώμα το οποίο έχει βελτιωμένο πάχος και αντοχή. Μεταξύ των εμβαπτίσεων το μοντέλο αφήνεται να ξηρανθεί για 5 ώρες. Αφού οι πέντε διαδοχικές επιστρώσεις εφαρμοσθούν, το μοντέλο αφήνεται να ξηραθεί κάτω από ανεμιστήρες υψηλής ισχύος για 24 ώρες. Η όλη διαδικασία εμβάπτισης διαρκεί για περισσότερο από δύο ημέρες.

Από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί ένα ισχυρό, παχύ κεραμικό στρώμα, το κέρινο μοντέλο μπορεί πια να αφαιρεθεί. Κάθε τεμάχιο τοποθετείται σε έναν ειδικό αεροστεγή λέβητα όπου τα καλούπια θερμαίνονται με ατμό για 18 λεπτά στους 163 βαθμούς Κελσίου και πίεση γύρω στα 7 bar. Κατά την διάρκεια αυτού του κύκλου το κερί λειώνει και διαχωρίζεται από το κέλυφός του ενώ στη συνέχεια επανασυλλέγεται και ανακυκλώνεται για την κατασκευή μελλοντικών μοντέλων.

Στη συνέχεια η άδεια κοιλότητα, τώρα απηλλαγμένη από την μεγαλύτερη ποσότητα κεριού, τοποθετείται σε έναν ειδικό φούρνο καύσης. Εσωτερικά ο φούρνος είναι πολύ θερμός καθώς λειτουργεί σε θερμοκρασίες άνω των 1095 βαθμών Κελσίου και για αυτό το λόγο οι εργαζόμενοι γύρω του αναγκάζονται να φορούν ειδικές στολές με επένδυση αλουμινίου για να αντανακλούν την παραγόμενη από το φούρνο θερμότητα.

Ο ειδικός φούρνος καύσης εξυπηρετεί διάφορους σκοπούς. Καίει οποιαδήποτε παραμένουσα ποσότητα κεριού και ενδυναμώνει το κέλυφος. Επίσης αποτρέπει το θερμικό σοκ (έντονη διαφορά θερμοκρασίας) όταν το λιωμένο μέταλλο θα χυθεί εντός των κοιλοτήτων του καλουπιού μέσα στα επόμενα λεπτά. Καθώς τα καλούπια ψήνονται εντός του ειδικού φούρνου καύσης για μία ώρα, 227 κιλά ανοξείδωτου χάλυβα λιώνουν στους 1650 βαθμούς Κελσίου.

Αφού τα κελύφη απομακρύνονται από τον φούρνο, το λιωμένο πια μέταλλο χύνεται εντός των κοιλοτήτων μέσω μιας χοάνης χυτηρίου σε δόσεις των 23 κιλών τη φορά. Η διαδικασία συνεχίζεται έως ότου και τα 227 κιλά λιωμένου μετάλλου χυθούν εντός των καλουπιών. Συνήθως αυτή η ποσότητα αντιστοιχεί σε 24 προπέλες μέσου μεγέθους ή 10 προπέλες τύπου Pod ή τύπου Zeus της Mercury.

Τα κελύφη ψύχονται μετά επάνω σε ειδικά καροτσάκια για μία ώρα περίπου πριν μεταφερθούν στον θάλαμο καθαρισμού, όπου τα υπολείμματα κεραμικού υλικού απομακρύνονται μέσω τριών διαφορετικών μηχανημάτων – μία μηχανή κρούσης (που παράγει κρούσεις αντίστοιχες με αυτές ενός κομπρεσέρ για μπετόν), ένα τραχύ πριόνι και ένα μηχάνημα αμμοβολής.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η προπέλα είναι ελεύθερη και καθαρή από υπολείμματα κεραμικού υλικού ή οξειδώσεις. Αυτό είναι και το τελευταίο βήμα της διαδικασίας χύτευσης.

Τώρα που έχει ολοκληρωθεί η χύτευση της προπέλας, μία ομάδα μηχανουργών αναλαμβάνουν την περαιτέρω επεξεργασία της. Οι προπέλες της Mercury με χιτώνιο Delrin απαιτούν ελάχιστη μηχανουργική κατεργασία στην εξωτερική περιφέρεια (εξωτερικός δακτύλιος-σωλήνας) της προπέλας. Περισσότερη μηχανουργική κατεργασία απαιτείται στις αριστερόστροφες προπέλες, όπως οι Bravo Three.

Οι μηχανουργοί πρέπει να εργαστούν κυρίως στο σώμα της προπέλας και στο θηλυκό πολύσφηνό της (καρέ) έτσι ώστε να μπορεί να συνεργαστεί με τους αντίστοιχους προπελοφόρους άξονες στους οποίους θα τοποθετηθεί η εκάστοτε προπέλα.

Στη συνέχεια οι προπέλες μεταφέρονται σε ένα τμήμα τροχίσματος ώστε τα ειδικά μηχανήματα να λεπτύνουν τις προπορεύουσες ακμές (κόψεις) των πτερυγίων και άλλες επιφάνειες της προπέλας που απαιτούν λείανση με γυαλόχαρτο.

Από εκεί, οι προπέλες πηγαίνουν στην περιοχή επιφανειακής κατεργασίας για φινίρισμα. Για τις επόμενες δύο ώρες, οι προπέλες τοποθετούνται σε μία ειδική περιστροφική μηχανή λείανσης όπου τα κομμάτια περιστρέφονται μέσα σε ειδική άμμο έτσι ώστε να εξομαλυνθούν εκδορές, εξογκώματα και κοιλότητες της εκάστοτε προπέλας. Η διαδικασία παράγει ένα ματ φινίρισμα όπως στις προπέλες Bravo three και τύπου pod. Όλες οι άλλες προπέλες περνούν και από μία δεύτερη κατεργασία, αυτή της στίλβωσης η οποία δημιουργεί ένα εξαιρετικά γυαλιστερό-σαν λούστρο-φινίρισμα.

Στην τελική φάση επεξεργασίας τοποθετούνται στις προπέλες οι ειδικές τάπες του συστήματος εξαερισμού PVS οι οποίες μπορούν να ρυθμιστούν-αντικατασταθούν από τον χειριστή έτσι ώστε να επιτύχει ένα καλύτερο και γρηγορότερο πλανάρισμα και στη συνέχεια οι προπέλες μεταφέρονται στο τμήμα συσκευασίας για να συσκευαστούν σε κουτιά και να προωθηθούν περαιτέρω για τοποθέτηση ή πώληση.


 

enertia
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

enertia-eco
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

mirage-plus
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

tempest-plus
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

vengeance
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

laser-ii
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

revolution-4
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

trophy-plus
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

trophy-sport
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

vensura
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

highfive
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

spitfire
Κατηγορία: Προπέλες
Κατασκευαστής: MERCURY PROPELLERS Εμφάνιση προϊόντων

Εγγραφείτε στο newsletter

Συμπληρώστε το e-mail σας για να λαμβάνετε το newsletter της ΖΩΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ.

Αποστολή μηνύματος

E-mail 
Όνομα 
Μήνυμα 
Έλεγχος spam* yyzgwm